JIRAN TETANGGA

Wednesday, April 21, 2010

Renungan Kita




entry kali nie saje daku nak kongsi penderitaan bayi kecil dilahirkan tanpa hidung dan mata, mulut yang tidak sempurna manakala kaki dan tangan pula mengalami kecacatan... cerita ini bukan rekaan semata2.. daku terbaca petang tadi di ruangan KOSMO mall . (so kalau u all nak tau cite panjang lebar..sila click di KOSMO mall) dok tak dok, daku terpot pet ngan housemate ku.. misstuera, sumisamasamo, qnem & ima.. 

gambar bayi malang : Lee Chai Lim

al kisah nyew bayi malang itu di lahirkan oleh wanita berbangsa cina dan di beri nama Lee Chai Lim.
...pihak yg bertanggujwb..
mcm 2cite kite baca, dengar... tp tak siapa tau cerita sebenar kenapa bayi malang yang akhirnya pada 8 April lalu ditempatkan di sebuah rumah perlindungan, Pertubuhan Kebajikan Kanak-kanak Cacat Ipoh (PKKC).  Daku tak ingin menambah khabar2 angin tetapi dengan rasa rendah diri, aku turut bersimpati dengan bayi malang itu.. daku juga bersyukur, kerana masih ada insan yg berhati mulia, sepertimana kerajaan negeri perak sanggup menanggung perbelanjaan & memberikan penjagaan rapi di HRPB.  semoga allah memberkati usaha murni pihak2 yg terbabit.  ye la kan, kita tak patut memandang perbezaan agama dan warna kulit sebagai halangan untuk kita membantu golongan yg memerlukan.. aku juga akan sentiasa berdoa, jika ada bayi malang yg senasib akan terus terbela dengan adanya pihak2 yg bertanggungjawab dgn rela hati membantu.. sekurang2 dapat menghilangkan kepedihan dan kesengsaraan yg mereka juga tidak mampu utk diluahkan betapa mereka memerlukan kita..

untuk seketika, daku terkedu & sempat berfikir, walaupun aku ada kekurangan tetapi aku sempurna,sihat tubuh badan. Daku mengagumi dan mensyukuri nikmat tuhan..anugerah yg tidak terhingga. kadang2 daku akui, n teman2 mgkn akan mengaku jua, kita terlalu mencari kesempurnaan sedangkan tiada manusia sempurna.  Kita harus meyakini bahawa Allah s.w.t. bukan sahaja semata-mata mencipta bahkan mengatur pula perjalanan alam seluruhnya. Allah lah yang memutarkan bumi dan bulan pada paksi dan orbitnya, menjadikan matahari bersinar, bulan bercahaya dan sebagainya.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:



Katakanlah: Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup, siapakah yang mengatur segala urusan? Maka mereka akan menjawab: Allah. Maka katakanlah: Mengapa kamu tidak bertaqwa (kepada-Nya)?

(Yunus : 31)



daku sesungguh nya di antara yg bertuah, berpijak di dunia yg penuh pancaroba dengan kesempurnaan yg allah anugerahkan pada daku..daku bersyukur kerana mempunyai ibu yg telah banyak berkorban nyawa sewaktu kami kehilangan ayah..malah memberi kami pendidikan yg sempurna utk daku & adik2 membesar menjadi insan berguna..dialah ibu, dialah ayah.. syukur padamu ya allah, KAU memberi daku kekuatan dgn adanya adik2 ku yg sentiasa menemani daku kala susah dan senangku.. syukur padamu ya allah di kala daku kehilangan cinta yg daku rasa nyawa ku, kau titipkan daku dgn kehadiran seorg lelaki yg mengembalikan nyawa daku...ku pohon pada mu ya allah..KAU kuatkan lah daku jika jalan yg KAU beri padaku penuh dgn ujian MU, sesungguhnya daku yakin KAU tidak mungkin menguji kami jika kami tidak mampu melaluinya..

buat teman2 daku, semoga kalian mengambil iktibar di atas cerita bayi malang tersebut...daku yakin bukan 1 cerita begini, tetapi 1001 cerita tersimpan di sebalik perjalanan kita membesar sehingga kita sendiri bergelar ibu & ayah.. kita membaca tak mungkin sama dengan apa yg akan kita galas.. jalan yg ada ialah jalan yg kalian pilih.. akhir kata daku...syukuri la nikmat dari -NYA..




p/s  :  daku terlihat di KOSMO mall satu banner kecil khas wat teman2 yg masih mencari kerja...
          - kalu rajin skit, leh la view kat kosmo @ mana2 iklan di laman sesawang ea...







6 comments:

MiSs TOrA said...

huhu br dok bincang sal nsb bdk ni td kn..emm btol2 spttnya kta besykr sbb dlhrkn dgn ckp sempurna..lagi 1 tq sal info keja tu sgt pelu ;p

daku said...

erm.. tiba2 dpt kesedaran dari cerita bayi tu.. tora aku lg bangga bdk umah kita penuh dgn ilmu di dada, sentiasa ikut info..hahahha kebetulan aku mmg cari keje, so jumpe la...t leh war2kan ke teman len..huhuuhuhu (^_0)

AyanaAsham said...

rasa bersyukur sbb dilahirkan sempurna......
walaupun ade kekurangan

AfhamFahmy said...

n3 yg baik.. tesentuh dgn keadaan bayi 2.. alhamdulillah diri ini tidak senasib dgn bayi itu... Alhamdulillah.

panggil aku shEh said...

oi mek! ade blog bru xbtaw eh? aku link blog ko la..

daku said...

ayana : *** (^_0) ***

afham : tq..t'pggl dgn kisah bayi
2.

sheh : ----@@@ sowi.. baru nak
--@@@ berkembang... jgn
marah ea